GORCE/Nowy Targ-Bukowina Waksmundzka-TURBACZ-Bukowina Miejska-Nowy Targ

Rusnakowa   polany
Polana Bukowina   polany
BUKOWINA MIEJSKA   szczyt
Dziubasówki    polany      zejście ze znakowanego szlaku
Nowy Targ-Kowaniec/Długa Polana lub Oleksówki/
_______________________________________________________________________________
czas spokojnej wędrówki około 6 godzin    /pętla/
__________________________________________
  • wędrówki zimowe są wyjątkowo fajne, pasjonujące, czasami bardziej wymagające, na szlakach o wiele mniejszy ruch turystyczny
  • ta wędrówka zimowa jest jednym z najbardziej popularnych szlaków z Nowego Targu szlakiem zielonym lub żółtym na Turbacz
  • osobiście nie lubię tego szlaku przez jego tzw.złą popularność, na szlaku spory ruch kładów, motocykli, terenowych aut, skuterów śnieżnych co sprawie że jest mało bezpiecznie a przy tym spore przerzedzenie drzewostanów,na łąkach coraz więcej okazałych zabudowań itp rozwala mnie to wszystko całkowicie
  • normalnie unikam tego szlaku, tego hałasu,smrodu spalin, latem kurzu spod kół,dlatego wybieram i polecam inne alternatywne powiązania ścieżek leśnych z tymi głównymi szlakami z Nowego Targu,przykładowo warianty doliną potoków Kowaniec Wielki i Kowaniec Mały, dla tych co lubią spokojne i ciche góry polecam wędrówkę na Turbacz z każdej strony ale nie z Nowego Targu
  • walory ekspozycyjne i widokowe tego szlaku są wyjątkowe w Gorcach, piękne widoki na dolinę Łopusznej, Kotlinę Nowotarską, Spiszu, Pienin są wyjątkowe
  • schodzenie szlakiem żółtym wymaga uwagi na znaki, szlak przyjemny,łagodny, dużo otwartego terenu

NOWY TARG-KOWANIEC, osiedle miasta Nowy Targ, turystyczny znakowany szlak zielony którym będziemy szli do schroniska pod Turbaczem zaczyna się od skrzyżowania przy którym stoi kościół, sesja fotograficzna naszej wędrówki zaczyna się około 30 minut dalej za Długą Polaną, przy kilku zabudowaniach po ostrym zakręcie w lewo uważamy na znaki szlaku które nakazują nam skręt w prawo wchodząc
pomiędzy zabudowania schodzimy z drogi głównej asfaltowej tej okolicy...

...miejsce jest nieco krytyczne w orientacji, w pierwszym wrażeniu wydaje się że wchodzimy do kogoś na prywatną posesje :) kierujemy się delikatnie w lewo na wąską ścieżkę pomiędzy ogrodzeniami

...po chwili jesteśmy w okolicy połączenia się dwóch potoków KOWANIEC WIELKI i KOWANIEC MAŁY które to połączenie tworzy potok KOWANIEC
.... mostkiem przekraczamy potok Kowaniec Wielki płynący w dól od naszej lewej strony, za mostkiem delikatne podejście na drogę, czasami 3 metry stromego podejścia potrafi być na prawdę uciążliwe, bardzo śliskie

...przechodzimy przez drogę wchodząc w delikatny wąwóz na drogę leśną,
 tu dość mocnym podejściem zwanym Golgotką wychodzimy na pierwszą z wielu Gorczańskich polan w czasie tej wędrówki

...Polana Czerwonówka,
opadająca dość mocno do doliny Małego Potoku a z niej pierwsze panoramy na Tatry

...dalej łagodnie szeroko udeptanym szlakiem w mocno przerzedzonym lesie za nami wciąż panoramy Tatr

...POLANA BROŻEK

....przechodzimy przez środek Polany Brożek, punkt widokowy,po naszej lewej stronie między świerkami zdaje się być coś dziwnego, ciekawostką turystyczną jest tu ołtarz, wybudowany w latach 80-tych przez miejscowego gospodarza Stefana Mrugałę. Pomnik – ołtarz jest poświęcony św. Maksymilianowi Kolbe. Głównym elementem ołtarza są trzy drzewa wkopane do góry korzeniami, połączone ze sobą drutem kolczastym
....Co roku na Polanie Brożek, przy pomniku św. Maksymiliana Kolbe odprawiana jest pasterka dla ludzi związanych z górami

....SRALÓWKI :)

Polana Sralówki – położona na wysokości około 980-1040 m n.p.m. duża polana na południowo-zachodnim grzbiecie Bukowiny Waksmundzkiej w Gorcach. Nazwa polany pochodzi od nazwiska dawnego właściciela:Sobka Srala, który przed II wojną światową tutaj gospodarzył i był znany z zamiłowania do pasterstwa. Nie istnieje już bacówka, w której gospodarzył, jest natomiast wiele innych domków letniskowych, powstałych z przerobionych bacówek. Pod ich okapami zakłada gniazda nieduży ptak
przez miejscową ludność nazywany „gazdą szałaśnym

.....polany Sralówek to trzecia polana z panoramą na Podtatrze,w czasie dobrej pogody widoki ,,pikne,,:)

...Szczyt Bukowiny Waksmundzkiej jest bezleśny, zajęty przez polanę Bukowina Waksmundzka. Jest to jedna z największych wśród wysoko położonych polan gorczańskich. Jest dobrym punktem widokowym. Z jej górnej części roztacza się widok na Tatry, Magurę Spiską, Kotlinę Nowotarską, Pieniny z Jeziorem Czorsztyńskim oraz dolinę Łopusznej z grzbietem Kiczory

....polany Bukowiny Waksmundzkiej to w zasadzie ostatnie tak otwarte,widokowe miejsce na naszym szlaku do schroniska, uwielbiam tą łąkę, usiąść na jej środku , posłuchać ciszy, poobserwować góry na horyzoncie jest lekarstwem na wiele bólu :)

....z polan Bukowiny schodzimy delikatnie w lewo mijając łagodny szczyt na wąską ścieżkę lub idziemy przez jej szczyt delikatnie w prawo ale nie znakowanym szlakiem

...my wybieramy wariant ścieżki znakowanym szlakiem, gdzieś w oddali nad grzbietem Bukowiny Miejskiej zaśnieżony szczyt Babiej Góry, w dole dolina potoku Kowaniec Wielki

...za szczytem Bukowiny Obidowskiej nasz zielony szlak łączy się z niebieskim szlakiem relacji Łopuszna -Turbacz, w tym miejscu, po naszej prawej stronie pierwsze nasze zaglądanie do Doliny ŁOPUSZANKI

...po połączeniu się dwóch szlaków zaczyna nam się dość mocne podejście po czym wchodząc na polany Świderowa , skrajem lasu a polan pomykamy łagodnym wzniesieniem w rejon kolejnej dużej polany Długie Młaki

....DŁUGIE MŁAKI

....przechodząc przez środek polany wchodzimy na szeroką drogę leśna która tu jest skrzyżowaniem zejściem się kolejnego znakowanego szlaku żółtego relacji Nowy Targ-Turbacz, w naszym wariancie tym szlakiem będziemy schodzić

...przed nami szczyt Turbacza, piękna zima, dużo świeżego śniegu

...wybieramy prawe podejście pod schronisko, tzn.nie schodzimy z szerokiej drogi na wąską ścieżkę w lewo zgodnie ze znakami szlaku ale idziemy tą wyraźną drogą leśną prosto po czym wychodzimy na polane WOLNICA , na skraju której po naszej lewej stronie stoi schronisko

....podchodzimy pod schronisko, z pod jego tarasów wiele wspaniałych widoków

....w oddali po lewej stronie zbocza Kiczory długa  Dolina Kamienicy

...powrotną drogę do Nowego Targu wybieramy szlakiem żółtym , wychodząc ze schroniska kierujemy się w prawo ...wchodząc na szlak żółty wchodzimy w wąsko wydeptany szlak w śniegu na zboczu wschodnim szczytu Turbacz

....w wysokich partiach Gorców mrozik pięknie przyozdabia drzewa

....po około 10 minutach z wąskiej ścieżki wchodzimy na szeroką drogę którą wcześniej podchodziliśmy do schroniska

...po naszej prawej stronie mijamy bardzo nowy pomnik w okolicach Turbacza w kształcie krzyża,poświęcony partyzantom walczącym w Gorcach z niemieckim i komunistycznym zniewoleniem.Pomnik został ufundowany przez Fundację,,Pamiętamy,,.
....na pomniku umieszczono inskrypcje
,,Pamięci Żołnierzy Konfederacji Tatrzańskiej
Armii Krajowej,Ludowej Straży Bezpieczeństwa,
z niemieckim i komunistycznym zniewoleniem..,,
oddziału ,,Wirusy,,walczących w Gorcach w latach 1942-1949
o niepodległość Polski i wolności człowieka
Zgrupowania ,,Błyskawica,, Józefa Kurasia ,,Ognia,,

.....dochodzimy do polany gdzie rozjeżdżają się szlaki, przyszliśmy z dołu przez polane szlakiem zielonym, teraz żółtym kierujemy się w prawo szeroko drogą wyjeżdżoną w śniegu, prawym brzegiem polany a skrajem lasu , po około 10 minutach z naszej prawej mijamy kaplicę pasterską z dzwonnicą ,zimą mocno przysypaną śniegiem po sam dach :)

....
za doliną potoku LEPIETNICA grzbiet od prawej do lewej SOLNISKO i ŚREDNI WIERCH z polanami

.....szlak początkowo bardzo przyjemnie,łagodnie opada, biegnąc grzbietem szczytu BUKOWINA MIEJSKA skrajem lasu i widokowych łąk na dolinę potoku LEPIETNICA

...po naszej lewej stronie kolejny pomnik, tzw.polowy ołtarz myśliwski, rozpoczynają i kończą się tu sezony polowań

...Bukowina Miejska to rozdroże szlaków, tutaj zaczyna się czarny szlak biegnący w szeroką drogę leśna na prawo, bardzo ładnie szczytowymi polanami grzbietu  HRUBE , przez szczyt BUKOWINA OBIDOWSKA kieruje do wsi KLIKUSZOWA przy znanej szosie ,,zakopiance,,

.....my szlakiem żółtym kierujemy się na południe, nieco mocniej opadając w dół zwracając uwagę na znaki szlaku które czasami potrafią zaskoczyć

....wciąż szlak z małym jednym wyjątkiem prowadzi nas szeroką drogą leśną,po naszej lewej dolina
potoku Kowaniec Wielki

...w naszym wariancie tej wędrówki mamy w planie ją zapętlić, związane jest to z zejściem na jedną z kilku nieznakowanych ścieżek leśnych w lewo ze szlaku do doliny potoku Kowaniec Wielki, jednym z takich najlepszych , najkrótszych miejsc zejścia są ścieżki leśne niedaleko przed Polanami na Dziubasówkach/patrz mapa na końcu posta/
...przykładowo możemy zejść ze szlaku na ścieżkę na lewo pomiędzy z lewej wysokim pniakiem i z prawej stojącego drzewa z niebieskimi znakami
/patrz foty powyżej i poniżej/ :)
.... z powodu wysokiego śniegu i braku śladów przetarcia idziemy dalej, wybierzemy ostatni możliwy wariant zejścia

....po około 70-90 minutach od schroniska nasz znakowany szlak kieruje nas w lewo schodząc z głównej drogi leśnej, na wprost charakterystyczne w tym miejscu zabudowanie które mijamy po naszej prawej stronie

.....wchodzimy na polany DZIUBASÓWKI
tu gdzieś w połowie łąki znakowany szlak turystyczny żółty odbija delikatnie w prawo z wyraźnej ścieżki na grzbiecie, należy zachować uwagę na znaki, dalej znakowany szlak żółty prowadzi do Kowańca prawym zboczem nad doliną Gazdy, wychodzi wprost na ostatni przystanek Kowańca,pętle  MZK

.....w naszym wariancie powrotu do miejsca w którym zostawiliśmy np.samochód /nad Długą Polaną/ schodzimy ze szlaku idąc przez Dziubasówki na wprost , droga leśna jest wyraźna, początkowo biegnie pomiędzy gęsto rosnącymi młodymi drzewkami świerków,delikatnie schodząc na lewo,po po około 30 minutach , po mocnym łuku drogi w lewo i przed skrętem mocnym w prawo my schodzimy już na wprost,lewym skrajem lasu i łąk/mapa na końcu/

....wychodzimy nad doliną początków potoku Kowaniec ,z  góry w dolinie widzimy zabudowania,miejsca już dzisiaj nam znane gdzie naszą wędrówkę zaczynaliśmy,Nowy Targ-Kowaniec-powyżej Długiej Polany